Dagens träning

Platsliggning i ca 10min; det gick utan några problem alls, jag hann göra iordning rutan och ställa ut en skål med godis bredvid rutan sedan bara stå och blänga på han och sist men inte minst så ställde jag mig bakom bilen.

Linförigheten; jag har ändrat på retningen lite. Jag håller kopplet i vänster hand på linförigheten (självklart med bågen) och då går han mycket bättre på min sida. Tanken kom när jag var på brukslydnadslägret i somras då en av deltagarna gjorde det. Hon var dessutom en domare!! Så då eftersom Tage har en tidens till att vilja gå lite före mig i linförigheten så tänkte jag att när vi går fritt följe så går han bättre!! hmm blonda lockarna fick fundera lite! (eller vänta!! jag har ju färgat håret juh!) Kanske är därför det funkar hehe vem vet..
Hur som helst så går vi med stora framsteg även här, några tior lär vi tyvärr aldrig gå för då jag föredrar en glad och possitiv hund vid min sida än en som har det perfekta fotgåendet. Han håller ändå koll på mig!

Framförgående; Jo nu har jag köpt en vit genomskilning burk på dollar! och japp den är såpass osynlig i snön så knabbt jag ser den men jag vet att den finns där. Så min tanke är att vi ska få Tageskallen att tänka lika. Så jag började med ett vanligt framförgående och det gick bra men lite snett. sen förde jag honom så han råkade stöta på skålen. och där ligger en köttbulle!! du !! han fick större öron än vanligt och ville ju bara till denna skål igen. så jag drog honom därifrån och sedan krävde jag fotgång ifrån utgångsläget och sedan på kommando släppte jag iväg han. Han släpade mig ut till skålen med hög skalle och i full galopp!! Jag är mycket nöjd!!!

Rutan; Linda fick hjälpa till att ställa skålen i slutlinjen på rutan och sedan försökte vi oss på ett avstånd på 15m. Jo då nog sprang han rakt in till rutan och sen så manglade han ned varenda kon! :-( inte riktigt till min glädje MEN! då slog det mig ytterligare att ALDRIG någonsin igen använda en kon i inlärningen av framförgående och sändande!! nop nu har jag lärt mig någonting igen!! hihi. Men men jag gjorde så att vi gick närmare rutan och visade skålen igen, han är taggad som vanligt och kutar rakt ut till rutan, jag ser att han börjar snedda mot konen och  jag får till ett "NEJ!" Tage tar korrigeringen och stannar upp och tittar på mig för att jag sedan kan säga "Rutan" igen och han går till godisskålen!! hmmm vad mer kan jag säga än JIPPI!! han börjar fatta även här!!

Kryp; vi fortsatte våran träning med att krypa bakåt men nu har jag även lagt in kommandot "kryp". Tage blir lika taggad i detta moment och så gott som det kan bli efter andra försöket så är matte även här mycket nöjd!!

slutklammen är att Matte är mycket nöjd med dagens träningsresultat och laddar inför morgonpasset!!
ha en strålande dag alla!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0