Dagens träning och gårdagens resultat!

Dagens träning gick ut på gårdagens resultat på lydnaden! Det var helt klart så att vi inte har tränat tillräckligt på både inkallningen med ställande och på platsliggningen utom synhåll! Så det vart det som vart prio i dagens träning.
Platsliggningen försökte jag mig på redan som första momentet på lydnaden. Men det var inte bra, för nu låg han och pep och då Linda säger till han så piper han ännu mer, dessutom så var han på väg att sätta sig flera gånger också. hmm nä tänk ytterligare ett steg!!  Jag bryter momentet och går och korrigerar upp honom! Sen lägger jag upp honom igen och nu ligger han tyst, en stund efter att han ligger lugnt och tyst så går jag tillbaka till han för att lösa upp honom ur konflikten.
Vi bryter och gör någonting annat innan vi kör igen!

Inkallningen eller snarare Ställandet som vi fick justera och försöka leka in. Jag började med att skicka iväg honom åt ett håll, sen ropade jag på han och när han kom så komenderade jag "stanna" och så slänger jag bollen över huvudet på han. Sen för att få upp tempot så slänger jag bara en annan boll åt andra hållet när han vänt upp mot mig. Den träningen var riktigt rolig tyckte Tage och sedan så lärde han sig dessutom snabbt så jag kunde börja kräva ett ställande redan idag. Så vårat tränings resultat gick så bra att han tillslut inte bara stannade, han backade ett steg dessutom vilket såg mycket snyggt ut!! ;-)

Efter vårat nöjda ställande så kör vi platsliggning igen. Denna gång så har Linda godis i sin hand och jag lägger Tage som tidigare. Tage fattar galoppen och ligger lugnt och tyst så Linda får möjlighet att gå fram och belöna hans fina platsliggning. Då den här platsliggningen gick så bra så bröt jag tidigare och kommer fram och belönar han!!

Ja vad kan man säga för slutsats på dagens träning då? jo då om vi bara fortsätter så här och tränar så får vi nog vårat första första pris i lydnadsklass 2 om två veckor! :-)



Ställandet!!



Här är resultaten från Tävlingen:
Platsliggningen                 0.0
fritt följe                          8.5
läggande                         9.0
Inkallande med ställande  5.0
Sändande med ställande 10.0
Apportering                     7.0
Fritt hopp över hinder       6.0
Fjärrdirrigering                 8.0
Helhetsintryck                  9.0
summa                        125.5p

Ja vad säger man om detta då? nä inte illa för en debut där jag inte hade förväntat mig så mycket heller..
Men men nästa gång så har vi första priset!! kram på alla!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0