fortsättning med sjuka barn!

Ja nu ska jag försöka fortsätta med berättelsen om tjejernas sjukperiod!
När jag fann gegga i båda tjejernas öron så bestämde jag mig att ta kontakt med vårdcentralen, det var lördag och jag var i Strängnäs. Jag trodde att jag skulle bli tvungen att fara till Eskilstuna men så var det inte. Strängnäs hade jour öppet också så då ringde jag dit.
Vi fick en tid hos doktorn vid lunch så den tog vi, vi for ned efter att jag tog en allvedon och en ipren. Frös så dant. Nere hos doktorn så tog dr upp Felicia först och lyssnade på hennes lungor, hon sa att hon trodde att Felicia hade lunginflamation! eh jag är här för öronen! påpekade jag. Nä men hon har lunginflamation påstår hon och skickar min bror Ronnie och mamma bort på provtagning med Felicia.
Undertiden så undersöker dr .. Evelina, jo då här är det öroninflamation, och Felicia hade mycket riktigt lunginflamation. Så båda två får pencilin och vi far hem till mamma igen.
tjejernas kamp om att de inte vill ha pencilin var högljud. Men med en envis mamma som dom har så fick de ge sig till slut, eller ja tvång av medicin fick ett nytt ord för mig. Ren skär barnmisshandel det är vad jag tyckte jag utförde när jag gav dem medicinen. hmm
lagom då pencilinen började ta slut så åker Felicia på maginfluensa, hon spyr och skiter ut allting som jag får i henne. :-( så då började hel... med blöjbyten och torkning av spyor.
detta fortsatte även efter att pencilinet var slut och dessutom så fick Evelina samma symtomer. Jag for hem efter två veckors hel.. Kul för mamma när jag kommer ned för att hjälpa henne efter hennes operation men det är nästan som att hon fick hjälpa mig och tjejerna. Jag åkte på streptokopter i halsen dessutom så vi gick alla tre på pencilin.
väl hemma så tog jag kontakt med vårdcentralen då jag ser att Felicias öra inte är ok. Jag fick gå till en lång läkare som förmodligen inte är någon barn läkare iallafall. Då jag berättar att Felicia ligger och håller handen för örat och skriker så svarar han mig att - hon är så liten så hon kan inte lokalisera vart hon har ont, så hon kan inte hålla för handen om örat för att det smärtar!! Jag trodde inte mina egna öron vad människan som står framför mig säger.. Han fortsätter med att det är vax i örat och ingenting att oroa sig för. Men svarade jag, jag gör ju rent där varje morgon och det kommer hela tiden tillbaka!! Nä men det är inget fel. Ok sa jag, vill ju inte ifrågasätta doktorns kompitens eller?
Jag går hem med mina barn som skiter och spyr plus att Felicias öra rinner! men jag tänkte att det går väl över, en släng av maginfluensa går ju över om några dagar. Tjejerna äter som de ska och dricker mycket vätska så det går åt många blöjor! :-)
när en vecka ytterligare går och Felicias mage börjar lugna ned sig, men örat rinner fortfarande så jag ringer till vårdcentralen igen!! Den här gången så är jag nog inte lika trevlig i telefonen, mina nerver börjar visa sig på utsidan nu.
Jag berättar iallafall från början tills det att jag fick träffa den där icke barnvänliga läkaren! Hon lyssnar flitigt i telefonen och sedan frågar hon fint om jag vill komma ned för att träffa en läkare idag! JA TACK! svarade jag. Ja då får du träffa dr Jonas Norrby! YES skrek jag till i telefonen, äntligen en läkare som jag vet är bra med barnen. Han har haft hand om både mig och tjejerna sen de föddes.. men det är en helt annan historia.
Jag får iallafall träffa dr Jonas på skärtorsdagen, han kollar Felicias lungor vilket borde ha gjorts tidigare enligt honom, sedan kollar han öronen och lyssnar snällt på vad jag gnäller om. Han skriver ut öron och ögondroppar till Felicia och kollar även hur Evelina mår. Sedan följer han med till provtagningen och gör odlingen själv, han skriver ut en remiss till Öron på sollefteå och ringer och förvarnar Sundsvall om ev besök... Ja som ni säkert förstår så känns det som en sten föll från mitt bröst, äntligen någon som tar detta på allvar med Felicia...
Helgen går och på påskdagen en röd måndag så ringer telefonen, det är distriktsläkaren från Sollefteå som ringer för att berätta att provsvaret på odligen är klar. tre olika sorters virus fann de i odlingen så han rekomenderade mig att jag ska åka till Sollefteå som planerat för att suga ur örat och få en läkares omdöme. Jag svarade att det var mina planer att fullfölja.
På tisdags morgonen så försökte jag ringa tll Öronmottagningen i Sollefteå! men de har inte telefontid förräns kl 13-15!! hallååå hur ska jag nu göra? jag ringde till 19000 dvs landstinget och försökte den vägen men utan några som helst framgångar. När jag gett upp och tänkte att jag får väl vänta tills telefontiden och hoppas på att jag då får komma och visa upp Felicias öra. Då ringer telefonen och en vänlig röst i andra änden säger att hon ringer från öron i Sollefteå! må tro att jag blev glad. Då hade sundsvall ringt och informerat om Felicias problem och bad att de skulle höra av sig till mig! jippi jag fick en tid kl 12.45 och den tog jag! Därav att det vart ett sådant plötsligt slut på skrivandet igår.. Fick brott att göra mig klar och informera Helena 'pappas fru" om våran ankomst.
Tack Helena att du följde med! för uch och fy om jag hade fått ha båda tjejerna i samma rum medans de sög ur Felicias öra. Ni som känner oss vet vilka röstresurser som finns i denna lilla sju månaders tjejen. Och det låvar jag att hon använde alla krafter hon hade för att visa sitt ogillande och om jag inte missminner mig så fick jag riktigt svarta blickar från min lilla dotter när jag blev tvungen att hålla i henne medans dom sög..
Sagt var gjort så blev det rent i örat iallafall. Och till min belåtenhet så såg det ut som både trummhinnan och hörsel gångarna hade klarat sig från sjukdommen. Ja det blev diagnos att den salva som jag hade redan skulle hjälpa mot alla de bakterier och svamp som tydligen fanns i örat. och om det inte blev bättre med en vecka till med salvan så blir vi kanske tvungna att göra om proseduren med sugen.. håll tummen för att vi slipper för det gör jag!!!!
image10
Så här snygga var vi när mamma matade oss med blåbärspuré för att lugna ned magarna!

Kommentarer
Postat av: Eva

Jössessssss de va då själva f...n att inte läkarna kan lyssna! tur att du fick komma till någon som lyssnade till slut. Nu är det bara till att hoppas på snabbt återhämtande för småttingarna. Kramen. Syns ikväll

2008-03-26 @ 16:24:55
URL: http://www.123minsida.se/Kira-Tess/13763544

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0