Idag så har jag haft lydnadsträning!

Hela dagen så har jag varit på utviksgården och haft lydnad med schnauser hundar! hehe såg lite coolt ut tycker jag när Texas låg platsliggning bland alla schnausers. hehe såg att några tog bilder så förhoppningsvis så får jag ta del av dessa. Jag vet att dom tog gruppfoton nu innan vi åkte hem iallafall där både Barbro Börjesson och Anders Nyman också var med. Anders höll i tävlingslydanden och Barbro i vardagslydnaden, båda två är stora instruktörer i mina ögon.
Min Texmex då? hehe nä då han var duktig  idag igen. Han visade sina båda sinnen idag, i förmiddags så visade han sitt nyfunna sinne dvs flummiga hunden. Han gick och snosade och myste helt enkelt av livet. Anders som har vana att se dom här ungtjurarna eller vad man ska kalla han i detta tillfället. ja Texas menar jag! Log litet när han såg oss, han försökte få bort detta olater som Texas har lagt på sig sedan våran debut, luktandet och framförallt nonchalerandet för matte, genom att få oss i språng march frammåt och åter. Men så fort vi gick vanlig march igen så började han snusa.
När vi gjort en linförighet utan dess like hehe så fick jag tipset att byta till kedjan i stället och sedan att jag ska förbereda eller snarare packa ihop honom innan jag går ut på planen oavsett om det är träning eller tävling och sedan när vi går in på planen ska Texas veta vem som bestämmer och att det är allvar när vi kommer ut på planen.
Sagt var gjort så jag böt till kedjan och sedan började jag med förflyttningar och lite linförighet innan vi skulle ut på planen. jag provade även med apporteringen som också gick bra, ja han tog apporten iallafall hehe. När vi kom ut på planen så var det ett annat ekipage som kom ut och jag tyckte vi skulle köra linförigheten igen, ja de tyckte Anders också. Och hör och häpna men det fungerade!! Sedan så bad jag också att han skulle titta på apporteringen och ge mig råd för fortsättningen, Texas tog apporten innan kommandot och matte sa NEJ!! och vad säger Anders dårå? hehe jodå att man aldrig får säga nej under inlärning!! självklart! och sedan att vad gör det om han tjuvar på apporteringen? tävlingsmässigt så betyder en tjuvstart en åtta och det är bara en koff på apporteringen. Så han menar att vad gör två poäng?? vilket han självklart har helt rätt i. Missar man första priset pga dessa två poäng så har man inte heller  någonting i tvåan att göra! och det är ju presis så det är. men men tillbaka till min tjuvstartande hund dårå. jag böt utgångsstället då självklart inte Texas ville ta apporten efter korrigeringen, Så vi börjar om igen och han tjuvar på apporten och på håll fast så håller han kvar apporten i munnen!!!! ja jag blev helt chockad själv och jag böjde mig ned över hunden för att klappa han och inte ens då släpper han apporten.. mycket imponerad matte ska jag säga! sedan så efter mycket beröm och klappande så tar jag i apporten och säger loss.. hehe det gick det också han höll ända tills jag sa kommandot!!
Ja nu efter den här dagen så är både matte och hund mycket trötta och det blir nog en ganska tidig kväll..
men men nu har jag berättat vad vi har haft för oss idag. och en härlig dag har det varit. sol hela dagen och när jag satte oss i bilen för hemfärd så kom regnet! snacka om tur med vädret!!
Tack Anders och framförallt Helene och Erik för att jag fick vara med på en händelserik dag! kramizz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0